П`ятниця, 29.03.2024, 17:27
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Травень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Новороздільське МУЮ
    Головна » 2014 » Травень » 19 » Напрями запобігання та протидії корупції на державній службі: морально-ідеологічний аспект
    11:41
    Напрями запобігання та протидії корупції на державній службі: морально-ідеологічний аспект

    Питання ефективних запобігання та протидії корупції є однією із найважливіших проблем, які намагається вирішити сучасна Українська держава. Актуальність даного питання зумовлюється тим, що корупція провокує й поглиблює суспільні кризові явища, підриває імідж України на світовій арені, негативно впливає на мікро- та макроекономічні процеси, перешкоджає налагодженню конструктивного діалогу між владою та громадськістю, руйнує засади розбудови правової держави та громадянського суспільства. Тому розробка та впровадження заходів антикорупційного спрямування є одним із першочергових завдань державної влади. На шляху до реалізації цього завдання зроблено чимало кроків: прийнято нове антикорупційне законодавство, низку нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання та протидію корупції; ведеться постійний діалог Української держави із світовою спільнотою щодо вироблення ефективних механізмів протидії та подолання корупції; здійснюються наукові дослідження з питань запобігання корупції та боротьби з нею; формується публіцистика антикорупційного характеру. Незважаючи на це, корупція продовжує залишатися однією із нагальних для вирішення проблем українського суспільства.

    Попри широкий діапазон наукових досліджень, мало вивченим залишається питання морально-ідеологічних заходів запобігання та протидії корупції на державній службі, у той час як саме ця сфера суспільної діяльності значною мірою визначає напрям розвитку держави.

    Державна служба характеризується як одна із найбільш сприятливих сфер для виникнення корупційних ризиків. З метою їх нейтралізації, що в кінцевому результаті має привести до посилення доброчесності влади в Україні, розробляються та пропонуються до впровадження різноспрямовані заходи.

    Найбільшу кількість заходів з подолання корупції на державній службі об’єднує у своєму складі організаційно-управлінський напрям. Також значну увагу дослідники питань запобігання та протидії корупції звернули на такі напрями, як забезпечення прозорості та гласності державної служби і правовий. Можна припустити, що зазначений підхід до даного питання був продиктований особливостями соціально-економічних, політичних, правотворчих процесів, умови яких і визначили основну спрямованість антикорупційних заходів.

    Проте корупція, про що вже неодноразово зазначалось, своїми наслідками має не лише економічні та соціальні негаразди. Вона також впливає на суспільну мораль, руйнує духовні та культурні цінності індивіда й соціуму, перешкоджає формуванню ідейних орієнтирів нації та народу, деформує ментальність, призводячи до поглиблення в суспільстві морально-ідеологічної кризи. Така криза має всепроникний характер, вона охоплює всі суспільні й державні інституції, у тому числі державну службу.

    Із тим, що в українському суспільстві в цілому та на державній службі зокрема існує морально-ідеологічна криза, погодились 82,4% респондентів соціологічного дослідження “Морально-ідеологічні аспекти сприйняття корупції державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування”, яке проводилось протягом 2009 р. у Хмельницькому центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій. Але коли опитуваним запропонували проран-жувати за рівнем значущості шляхи подолання корупції на державній службі та в органах місцевого самоврядування, то анкетовані такому пункту, як формування суспільної та управлінської моралі, віддали 3 та 4 позиції із семи можливих, а визначенню державної, національної та управлінської ідеології – останніх три місця.

    Перші дві позиції у рейтингу зайняли такі шляхи подолання корупції, як підвищення 4 рівня матеріального добробуту державних службовців та забезпечення для них соціальних гарантій.

    Очевидно, що респонденти недооцінюють роль моральності та ідейної стійкості в процесі подолання корупції на державній службі, ставлячи на перші позиції матеріальне та соціальне забезпечення. Власне, така точка зору опитаних є практично обґрунтованою: при низькому рівні заробітної плати та не надто потужних соціальних гарантіях особи, покликані виконувати функції держави, не здатні гідно забезпечити себе та свою родину і тому часто звертаються до незаконних способів “поповнення” особистого бюджету.

    Проте таке твердження є справедливим лише для державних службовців V-VII категорій посад, чия матеріальна винагорода за виконану роботу рідко дозволяє жити на рівні вище середнього. Насправді ж масштабні та суспільно небезпечні корупційні правопорушення здійснюються державними службовцями вищих категорій посад, чиї заробітна плата та соціальні гарантії забезпечують безбідне життя. Здавалося б, за таких обставин рівень моральності та ідеологічної спрямованості при виконанні своїх професійних обов’язків таких держслужбовців мав би бути найвищим. Натомість, моральні та ідеологічні переконання є викривленими і не відіграють для них ролі обмежувачів.

    Тому цілком природною виглядає потреба разом із соціально-економічними, правовими, організаційно-управлінськими, каральними, превентивними тощо напрямами боротьби з корупцією на державній службі використовувати заходи, характер яких визначався б морально-ідеологічним спрямуванням.

    Сутність морально-ідеологічних антикорупційних заходів, принципи їх формування та реалізації, мета, завдання, механізми та очікувані результати використання повинні визначатися концептуальним документом. Прийняття та застосування Концепції реалізації морально-ідеологічних антикорупційних заходів (далі – Концепція) створило б усі передумови для повноцінного формування морально-ідеологічного механізму боротьби з корупцією, визначило б інструментарій протидії корупції шляхом зміцнення морального стану українського суспільства в цілому та його окремих структур, визначення національної ідеї та загальнодержавної ідеології, духовного відродження та культурного збагачення народу, самоусвідомлення та консолідації нації.

    Ефективне впровадження в життя Концепції реалізації морально-ідеологічних антикорупційних заходів можливе за умов збалансованої діяльності та взаємодії владних інституцій усіх рівнів, відповідальності за досягнуті результати, залучення громадянського суспільства, цілеспрямованості та охоплення концептуальними заходами всіх категорій громадян, відповідності морально-ідеологічних заходів основним пріоритетам державної антикорупційної політики та заходам іншого характеру, спрямованим на запобігання та протидію корупції.

    З метою дотримання останньої із зазначених вимог ефективної реалізації Концепції, формування морально-ідеологічних антикорупційних заходів має ґрунтуватися на таких принципах:

    – відповідності Конституції України, вітчизняним та міжнародним (ратифікованим Україною) антикорупційним нормативно-правовим актам;

    – узгодженості із загальними засадами державної антикорупційної політики;

    – застосування у вітчизняній практиці кращого зарубіжного досвіду запобігання та протидії корупції;

    – відповідності засадам розбудови демократичної держави та громадянського суспільства; 5

    – систематичного моніторингу громадської думки та узагальнення й врахування його результатів;

    – практичного використання наукових досліджень антикорупційного спрямування;

    – застосування синергетичного підходу (узгодження пріоритетів морально-ідеологічних заходів із пріоритетами економічних, політичних, організаційних, управлінських, правових тощо заходів);

    – врахування історичних, ментальних, географічних, геополітичних, культурних, духовних, ідеологічних тощо особливостей українського народу та особливостей розвитку окремих регіонів держави.

    Морально-ідеологічні заходи антикорупційного спрямування повинні реалізовуватися з урахуванням таких основоположних принципів:

    1) законності;

    2) гласності та прозорості;

    3) всеохопності;

    4) перманентності;

    5) цілеспрямованості;

    6) залучення громадськості до процесу реалізації морально-ідеологічних антикорупційних заходів;

    7) дотримання векторів консолідації українського суспільства та євроінтеграції держави;

    8) патріотизму та детермінації національних інтересів;

    9) відповідності пріоритетним напрямам державних антикорупційних заходів.

    Механізмами забезпечення реалізації концептуальних заходів у практичній площині є такі:

    1) політичний – наявність політичної волі до подолання корупції усіма можливими демократичними заходами, в тому числі морально-ідеологічними; формування та реалізація чіткої державної антикорупційної політики; об’єднання та компромісна співпраця щодо питання подолання корупції усіх політичних сил;

    2) економічний – обов’язкове врахування щорічних видатків на фінансування заходів, передбачених Концепцією, із державного бюджету та місцевих бюджетів; залучення коштів від вітчизняних та міжнародних донорських громадських організацій шляхом підготовки проектів, спрямованих на реалізацію заходів, указаних у Концепції;

    3) нормативно-правовий – підготовка та прийняття Верховною Радою України, центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в межах їх компетенції нормативно-правових актів антикорупційного характеру і таких, мета і зміст яких співзвучні з концептуальними;

    4) організаційний – Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України формують законодавче та нормативно-правове забезпечення реалізації заходів, передбачених Концепцією; центральні органи виконавчої влади в межах своїх повноважень забезпечують виконання законодавчих та нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію концептуальних морально-ідеологічних антикорупційних заходів; інші органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування забезпечують досягнення тактичних цілей (пріоритетних завдань) Концепції;

    5) кадровий – залучення до реалізації Концепції фахівців у сферах юриспруденції, педагогіки, психології, соціології, PR-технологій, маркетингу, політології, державного управління та місцевого самоврядування тощо. 6

     Запорукою успіху досягнення результатів застосування морально-ідеологічних заходів у процесі боротьби з корупцією є поточний та підсумковий двосторонній – державний та громадський – контроль. Він повинен здійснюватися на засадах:

    – верховенства права, яким визначається підпорядкування усіх контролюючих дій, які реалізовуватимуться чи з боку держави, чи з боку громадськості, нормам права та закону. Підґрунтям для здійснення контролю мають бути Конституція України, міжнародні нормативно-правові акти, ратифіковані нашою державою, вітчизняні законодавчі та нормативно-правові акти;

    – взаємодії влади та інститутів громадянського суспільства. Лише за умови того, що державна влада та громадянське суспільство об’єднають свої зусилля щодо запобігання та протидії корупції, контроль за застосуванням морально-ідеологічних антикорупційних заходів може бути ефективним. Державні та громадські інституції у прагненні контролювати процес використання морально-ідеологічних заходів подолання корупції зобов’язані усвідомлювати спільну мету та працювати заради її досягнення в одному напрямі;

    – прозорості видатків із бюджетів усіх рівнів на реалізацію морально-ідеологічних антикорупційних заходів та відповідальності за їх цільове використання. Дотримання цього постулату передбачає формування бюджетів усіх рівнів з обов’язковим врахуванням видатків на здійснення морально-ідеологічних антикорупційних заходів. Формування цієї статті бюджету не повинно відбуватися за залишковим принципом, використання передбачених нею коштів має бути виключно цільовим, в противному разі – передбачено відповідальність розпорядника коштів;

    – відкритості та доступності інформації про реалізацію заходів та про діяльність суб’єктів, які їх реалізують. Це положення може бути втілене в життя шляхом постійного інформування громадськості через засоби масової інформації.

    Такий підхід сприятиме не лише дотриманню принципу прозорості й гласності в реалізації морально-ідеологічних антикорупційних заходів, а й формуванню підвалин громадянського суспільства. Крім того, постійне інформування громадян про перебіг реалізації заходів поступово вкарбує у суспільній свідомості їх актуальність та необхідність і забезпечить становлення уявлення кожного громадянина про його особисту причетність до змін, які відбуваються в державі.

    У підсумку зазначимо, що заходи морально-ідеологічного напряму боротьби з корупцією на державній службі повинні застосовуватись комплексно з антикорупційними заходами соціально-економічного, правового, превентивного, карального, організаційно-управлінського характеру. Лише за такого тандему запобігання та протидія корупції будуть дійсно ефективними та результативними.

    Сутність, мета, завдання, принципи формування та реалізації морально-ідеологічних заходів мають бути закріплені в Концепції. Очікуваний результат її реалізації – підвищення ефективності боротьби з корупцією шляхом морального відродження та ідеологічного становлення українського народу.

     

    Список використаних джерел

    1. Молдован Е.С. Напрями запобігання та протидії корупції на державній службі:

    морально-ідеологічний аспект. Електронний ресурс: http://www.academy.gov.ua /ej/ej12/txts/10mesmia.pdf

    Бездольний М. Ю. Державно-правовий механізм протидії корупції / М. Ю. Бездольний //

    Форум права. – 2009. – № 2. – С. 38–43. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2009-2/09bmympk.pdf 7

    2. Хмара О. Нові інструменти протидії корупції в арсеналі громадськості – від боротьби з

    корупціонерами до запобігання корупції / О. Хмара // Громадянське суспільство. – 2010. – №2 (13). –Режим доступу :http: //www.ucipr.kiev. ua/modules.php? op=modload &name =News &file=article&sid= 603277232&mode=thread&order=0&thold=0

    3. Печенкін І. В. Сучасний стан протидії корупції органами прокуратури та її роль в системі

    суб’єктів здійснення такої діяльності / І. В. Печенкін. – Режим доступу : http://www.crimecenter. com.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=184:2010-05-07-12-55-26&catid=35:2010-01-24-15-37-14&Itemid=62

    4. Мельник М. Кримінологічні та кримінально-правові проблеми протидії корупції : дис... д-ра юрид. наук : 12.00.08 / Мельник М. ; Нац. акад. внутр. справ України. – К., 2002. – 506 с.

    5. Кулаковський Р. Сучасні проблеми боротьби з організованою злочинністю та коруп-

    цією / Р. Кулаковський // Юрид. журн. – 2005. – № 6. – Режим доступу : http://www.justinian. com.ua/article.php?id=1777

    6. Костенко О. М. Корупція кризового типу: поняття і шляхи протидії / О. М. Костенко // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією. – 2008. – № 18. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/bozk/18text/g18_15.htm

    7. Машковська І. Л. Антикорупційні ініціативи та шляхи їх реалізації в Україні / І. Л. Машковська // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією. – 2008. – № 19. –Режим

    доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/bozk/19text/g19_16.htm

    8. Мірошник Ю. П. Організаційно-правові засади протидії корупції в органах державної влади та управління / Ю. П. Мірошник // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією. – 2007. – № 16. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/ portal/Soc_Gum/bozk/2007/16text/g16_13.htm

    9. Скулиш Є. Д. Корупція в Україні: основні напрями протидії в сучасних умовах / Є. Д. Скулиш // Боротьба з організованою злочинністю і корупцією. – 2007. – № 16. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/bozk/2007/16text/g16_15.htm

    10. Матеріали для проведення спеціальних семінарів з питань запобігання проявам корупції,

    етики поведінки державних службовців. – Режим доступу : http://www.rv.gov.ua/sitenew/ demydivsk/ua/3918.htm

     

    Переглядів: 2112 | Додав: Novyj_rozdil | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *:
    Створити безкоштовний сайт на uCozCopyright MyCorp © 2024