Акти законодавства, що регулюють порядок
державної реєстрації
нормативно-правових актів
Державна реєстрація нормативно-правових
актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та інших державних
органів, здійснюється відповідно до Указу Президента
України від 3 жовтня 1992 року № 493 "Про державну реєстрацію
нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" та Положення про
державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів
виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від
28.12.1992 № 731.
Порядок подання нормативно-правових актів
на державну реєстрацію здійснюється відповідно до Порядку подання
нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції
України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом
Міністерства юстиції України від 12.04.2005 № 34/5, зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661.
Які органи здійснюють державну реєстрацію
нормативно-правових актів
Державну реєстрацію здійснюють:
·
нормативно-правових
актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади - Мін’юст;
·
нормативно-правових
актів міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим та
територіальних органів центральних органів виконавчої влади в Автономній
Республіці Крим - Головне управління юстиції Мін’юсту в Автономній Республіці
Крим;
·
нормативно-правових
актів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,
їх управлінь, відділів, інших підрозділів, територіальних органів центральних
органів виконавчої влади - головні управління юстиції в областях, містах Києві
та Севастополі;
·
нормативно-правових
актів районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій,
їх управлінь, відділів, інших підрозділів - районні, районні у містах Києві та
Севастополі, міськрайонні (у разі утворення) управління юстиції.
Які акти підлягають державній реєстрації
На державну реєстрацію подаються
нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб’єктами нормотворення
у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою,
що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на
неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені
певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з
грифами "Для службового користування", "Особливої
важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а
також прийняті в порядку експерименту.
Державній реєстрації підлягають
нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо),
якщо в них є одна або більше норм, що:
а) зачіпають соціально-економічні,
політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян,
проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, Конвенцією про
захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї,
міжнародними договорами України, згоду на обов"язковість яких надано
Верховною Радою України, та acquis communautaire, а також з урахуванням
практики Європейського суду з прав людини, встановлюють новий або змінюють,
доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;
б) мають міжвідомчий характер, тобто є
обов’язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, а також органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що не входять до
сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.
Терміни подачі нормативно-правових актів
та терміни їх реєстрації
Нормативно-правовий акт подається на
державну реєстрацію у п’ятиденний строк після його прийняття у трьох
примірниках: оригінал та дві завірені в установленому законодавством порядку
копії розпорядчого документа (наказу, розпорядження, рішення, постанови тощо),
а також затвердженого ним положення (інструкції, порядку тощо) і додатків до
них.
Державна реєстрація нормативно-правового
акта проводиться протягом 15 робочих днів з дня, наступного після надходження
його до органу державної реєстрації.
У разі потреби (необхідність проведення
аналізу нормативно-правового акту із залученням експертів, вивчення значної
кількості актів чинного законодавства тощо) ці терміни можуть бути продовжені
керівником органу державної реєстрації, але не більш як на 10 робочих днів, про
що повідомляється орган, який надіслав нормативно-правовий акт на державну
реєстрацію.
Реєстрація спільно виданих
нормативно-правових актів або актів,
положення яких поширюється на інші органи
У разі наявності положень, норм та
доручень, що поширюються на інші органи, нормативно-правовий акт повинен бути
погоджений з відповідними заінтересованими органами у формі, встановленій
законодавством.
Спільно виданий нормативно-правовий акт
подається на державну реєстрацію органом, підпис першої особи якого на акті
стоїть першим.
Вимоги до нормативно-правових актів, що
подаються на державну реєстрацію
Нормативно-правовий акт, що подається на
державну реєстрацію, має відповідати вимогам законодавства про мови та інших
актів законодавства, узгоджуватися з раніше прийнятими актами і викладатися
згідно з правописом та з дотриманням правил нормопроектувальної техніки.
Разом з нормативно-правовим актом до
органу державної реєстрації подаються:
а) обгрунтування підстав для видання
нормативно-правового акта чи окремих його норм;
б) відомості про чинні акти з цього
питання, інформація про строки приведення їх у відповідність з
нормативно-правовим актом, поданим на державну реєстрацію, а також про акти, що
втрачають чинність у зв’язку з прийняттям цього акта;
в) копія нормативно-правового акта, до
якого вносяться зміни або який визнається таким, що втратив чинність, у
контрольному стані та порівняльна таблиця;
г) відомості про офіційне погодження акта
із заінтересованими органами незалежно від того, чи є таке погодження
обов’язковим згідно з законодавством. У разі коли на державну реєстрацію міністерства
та інші центральні органи виконавчої влади подають нормативно-правовий акт з
питань, що стосуються соціально-трудової сфери, вони також повідомляють про
позицію уповноваженого представника від всеукраїнських профспілок, їх об’єднань
та уповноваженого представника від всеукраїнських об’єднань організацій
роботодавців щодо цього акта та про проведену роботу з врахування їх зауважень
і пропозицій. При цьому необхідність врахування зазначених зауважень і
пропозицій визначають міністерства та інші центральні органи виконавчої влади,
які приймають цей акт;
ґ) оригінал та дві копії рішення
Держкомпідприємництва чи його територіального органу про погодження проекту
регуляторного акта або копія рішення Урядового комітету з питань економічної
політики та європейської інтеграції чи оригінал та дві копії рішення
апеляційної регуляторної комісії про задоволення скарги головного розробника
проекту регуляторного акта щодо відмови у погодженні проекту регуляторного акта
(для регуляторних актів);
д) довідку щодо відповідності
нормативно-правового акта aquis communautaire за формою, визначеною в додатку 1
до Регламенту Кабінету Міністрів України, що затверджений постановою
Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. N 950;
е) висновок Мін’юсту, Головного управління
Мін’юсту в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях,
містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах Києві та Севастополі,
міськрайонних (у разі утворення) управлінь юстиції щодо відповідності
нормативно-правового акта положенням Конвенції про захист прав людини і
основоположних свобод та практиці Європейського суду з прав людини.